الثلاثاء، 11 أكتوبر، 2011

::: ذكريات ح ــبكـ ِ :::






حينما ظننت أن ذكريات الشـتاء  ...

ماتت في فصل الخــــــــــــــريف ...

حينما طويت صفحة وجـــــودي ...

وأستعددت لذلك المـــــــوت المخيف...

تحركت مئات المشـــــاعر وزارتني....

 بعد حب ظننته صـــغير وضعيف...

وأنسالت سيول الماضــــــي تغمرني...

 بهاجس ليس بـ هـادىء ولا خفيف ...





تذكرتكِ.............. وتذكرت....

 كلمـــــاتكِ في كل مكان ...

وذهبت معـــــــــــكِ في أجمل....

 أيــــام عمري وأجــمل زمان ...

وداعبتني أحاسيس كنت  وأدتها....

 في أقدم توابيـــــــت النســيان ...

ولم تستطع  خيالاتي أن تنسيني...

 أجمل عشق عشقــــه إنــسان  ...





 أكذب عليــكِ ..


لو قلت اني سعيـــــــد الأن في بعـدكِ ...

وأكذب عليكِ ..

لو قلت اني رضيت بكلمات صـــــدكِ ...

فـ أنا ياسيدتي مازلت...


 أعيش معكِ ..رغم كل  رفضــــكِ ...

ومازالت أقص للنجــــــوم  والبحر....

والقمر عن ذكــــــــــريات حبكِ...






94 التعليقات:

Rosittanita يقول...

مساء العطر ريان

خاطره مميزه ياريان

أعجبتنى جدا كل كلمات العشق

والعوده الى صفحه الماضى فى حبها

وجميل جدا تعبير(حينما طويت صفحه وجودى واستعددت لذلك الموت الميف)

وصوره الخاطره أيضا مميزه وبها رقه
واحساس

أرق تحياتى
روزا

KaarrWWaaN يقول...

ما اصعب الذكريات حين تحيا بعد ان كانت عدم


رائع دكتور / ريان

غير معرف يقول...

مساء الحب والذكريات ملك الحرف د.ريان

تجسيد رائع لقلب عاشق مخلص لم يتمكن من

طمس الذكريات ويراها اجمل ايام عمره

....................

هم هكذا ياصديقي مجرد وجوه تقابلنا وتعيش بنا

أكثر ممانعيش معهم


حتى نجد ذلك القلب الوحيد الذي يكون لنا

لوحدنا ويرفض حتى أن يتحول إلى ذكرى

....................

تعجبني د.ريان حينما يتماشى نصك مع لحنك ومن أعظم من وردة

لتجعلنا بمحيط الذكرى التي هي كنز العاشق

.....................

كل تلك الدرر وأنت لم تعشق فماذا

ستصنع لو أحببت !! وانا متأكدة أن

من تحبك لن تتحول إلى ذكرى

لأن قلبك وفكرك مختلف جدا عن البقية

طاب لي المساء هنا سيدي الراقي

طبت وطاب قلبك




ريم الخالدي

جوزفين يقول...

مساء العذوبة والرقة ملك الحرف ريانو

هنا تعبث الذكرى وترسم قلب لم ينسى شيئاً والقلب الذي لاينسى الحب قلب جدير بأن يحفظ ما أكثر الذكريات ريانو ولو بيدنا كنا محيناها جميعا من قلوبنا كي نفرغ القلب فقط لمن يستحق فهنالك الكثير الجم بكل مغامرة ولن يبقى الأمل بمن يستحق .

كلماتك رقي حب ودواء قلب وفي تجعلنا نعشق حتى الذكريات من قلمك انت رائع ومذهل في مشاعرك ريانو وحتى لحن وردة اعجبني وجميل كل يوتوباتك ولوحاتك بالفعل تدفع لإلهام والتأمل

ما أجمل تأملاتك وخواطرك سيدي


لك أرق ورودي



جوزي

غير معرف يقول...

كلماتك جميلة تجعلنا نتعلم من حرفك

ولازلنا نتعلم منك ,,,

لا ادري من اين لك تلك اللوحات الجميلة

بكل خاطرة ,,,ذوقك عالي وفنان

هل تأذن لي بحفظ الصورة ؟؟

عبورة

( حياتى ) يقول...

مساء الحب والاشواق

ريانو

حرفك اليوم اسعدنا واحزننا

فما اجمل ان نحب ونعشق ونتمنى

وما اصعب ان نبتعد عمن نحب او ان يبتعد

هو لكنى اهنئك على طرحك الرائع

والجميل دوما فقد اخذنا لدنيا

العشق الواسعة وخيالات الحبيب بكل

مكان وسماء ملؤها احاديث العشق

والغرام

ريانو ما ابدع طرحك وجمال حرفك

دائماً كعادتك تسعدنا

لقد اخذنى الوقت وانا اقرأ هذه

الخاطرة فلم اعرف اعلق عليها بماذا

فدائماً ما يعجزنا حرفك وابداعك

المتميز

سيدى لك منى اجمل المساءات اهديها

وارق الامنيات لشخصك

دمت بكل ود وحب

واتم الله لك كل خير فى الدنيا

والآخرة واسعدك فى الدارين

وابدل الله ايامك كلها فرح وسعادة

دائماً


كانت هنا زهرة ولم تزل

ياسمين يقول...

كلماتك جميلة جداا
بس المشكلة الواحد مش بيعرف يرد عليها
أحسنت

〣Laّ ĐЎ ●Lở Oّ ỡdy〣 يقول...

.. مسائك رضآ د.ريآن


عظيم احساسك بشعور الالم ,

تفاجأناالذاكره المتقلبه
بأحياءذكريآت ظننا انها ماتت
..

, مرهق الاستمتاع بلحظه الذكرى رغم حسرة فقدانها
.....


نعمة النسيان نعمة عظيمه
محظوظ من هي دوائه








.. كنت هنآ

mena يقول...

أكثر من رائعه بجد يا دكتور والله بس بجد الجزء اللى انا حسيت أنه قال اللى انا حساه لما قولت:
أكذب عليــكِ ..


لو قلت اني سعيـــــــد الأن في بعـدكِ ...

وأكذب عليكِ ..

لو قلت اني رضيت بكلمات صـــــدكِ ...

فـ أنا ياسيدتي مازلت...

أعيش معكِ ..رغم كل رفضــــكِ ...

ومازالت أقص للنجــــــوم والبحر....

والقمر عن ذكــــــــــريات حبكِ...

يااااااااااااااه والله هو ده اللى جوايه وجعت قلبي اكتر ماهو واجعنى بجد يسلملى قلمك اللى بعشق أقرأ كلامه

mena يقول...

أكثر من رائعه بجد يا دكتور والله بس بجد الجزء اللى انا حسيت أنه قال اللى انا حساه لما قولت:
أكذب عليــكِ ..


لو قلت اني سعيـــــــد الأن في بعـدكِ ...

وأكذب عليكِ ..

لو قلت اني رضيت بكلمات صـــــدكِ ...

فـ أنا ياسيدتي مازلت...

أعيش معكِ ..رغم كل رفضــــكِ ...

ومازالت أقص للنجــــــوم والبحر....

والقمر عن ذكــــــــــريات حبكِ...

يااااااااااااااه والله هو ده اللى جوايه وجعت قلبي اكتر ماهو واجعنى بجد يسلملى قلمك اللى بعشق أقرأ كلامه

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة روزا الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الرائعة

وسعدت بأنكم أول تعليق هنا

وربنا يجبر بخاطركم ويسعدكم

والجميل حضوركم الكريم وألف مبروك

افتتاح المدونة الجديدة ياروزا الراقية :)


وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة كروان الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الحكيمة

وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة ريم الخالدي الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الرائعة والجميلة

صدقتي أختي ..يعيشون بنا أكثر مما نعيش بهم

والله أعلم كيف سأكون انا والحب :)



وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة جوزفين الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الرقيقة والحكيمة

وبالفعل وجهات نظر جميلة وفعلا ليتنا

نمحي كل ذكرى سيئة ونبقي القلب لمن يستحقه
وأنا سعيد أن كلماتي البسيطة تدفعكم للـ الإلهام والتأمل :)


وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة عبورة الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الطيبة وأهلاً وسهلاً لكم

وبالطبع يسرني أن أئذن لكم بالحفظ

ويسرني أن راق لكم شيئاً هنا

وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة زهرة الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ العذبة وسلامتكِ

من الحزن وأن شاء الله عدوينكِ:)

مهما كان الحرف زهرة صعباً سيهمنا

بالتأكيد القلوب الطيبة التي تحب دوماً

الحضور هنا ويكفي مجرد توقيع الأسم كي

نشعر بالفرحة منكم والعفو هذا بعض ماعندكم سيدتي

أشكركم على دعواتكم العذبة ولكم مثلنا


وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة ياسمين الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الطيبة

ومجرد تواجدكم ياسمين بيعني عن كل

كلمة وبيسعدنا جداً

وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة لودي الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الحكيمة والعذبة

أحيانا سيدتي نسلي أنفسنا بتلك اللحظات

قد لاتكون من حب ولكن تكون ذكرى نحبها

ونتمسك بها وماحيلة مجانين الوحدة ثم

إلتقاط الذكريات والأمل والحلم

مع اني أحيانا أتمنى أن اعيش تلك المغامرات

كم أسعدتني كلماتكِ الراقية


وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

(( دخلك يا طير الوروار....

رحلك من صوبن مشوار...

و سلملي عالحبايب ...

و خبرني بحالن شو صار..

عاتلال الشمس المنسيي ...

على ورق الدلب الأصفر..

إنطرونا هنا شويي شويي ..

و تصير الدنيي تزغر..

و بكروم التين ....

ينده تشرين يا حبيبي ...

دخلك ..ياطير الوروار ..))

كوب قهوة متأمل ووحيد مع رائعة فيروز (طير الوروار))

وسلامات محملة عبر السماء في عناقيد

الصباح والمساء ..لكل قلب طيب

http://www.youtube.com/watch?v=V5vurx6NGG8&feature=related


ومن ثم نعود إليكم

صباح جميل لكل القلوب النقية

Dr.Ryan

د.ريان يقول...

صباح الحب والطيبة منه الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الرقيقة

أحياناً في الحب نصل للحظات نحس فيها

بـ حب الوالدين فلا يكون بيدنا رغم

كل المحاولات سوى أن نطلق لمن نحبهم السراح كأنهم أطفالنا

لنعيش بعدها على ذكراهم

أنه قدر أن نحملهم بأيدنا لغيرنا

ونتمنى لهم حياة سعيدة

حتى نجد تلك اليد والقلب الذي يحتفظ

فينا بدون لحظة وداع ..أنه قدر سيدتي




وشرفني تواجدكم الرائع

دمتم بكل خير

غير معرف يقول...

كوب قهوة متأملة ووحيده ايضا مع رائعة فيروز http://www.youtube.com/watch?v=KwY1D9sZ864&feature=related

د.ريان يقول...

صباحكم خير غير معرف :)

وأمنياتي لكم بكوب رائع مع أغنية

رائعة لفيروز كنت أسمعها بالأمس

دمتم بأجمل صباح

Rosittanita يقول...

صباح السعاده ريانو

الله يبارك فيك ياريانو

أهى المدونه لسه بتستفتح عملتلها

فيديو عاليوتيوب قولت يمكن الفيديو

ده يخلى الناس تعرف طريقها

ربنا يسوقهم بقى :) وبتكعبلوا فى
الفيديو

مش عارفه أوزع فلوس بالمره وساندوتشات
كومبو

ولا أعمل ايه أدينى صابره والصبر مفتاح الفرج

صباحك سعاده
روزا

د.ريان يقول...

هههههههههههههه

يسعد صباحكِ روزا بكل خير

ومدونة حلوة جداً خصوصا للعالم العزوبية

والي مالهمش في الحب زي حالاتنا :)

وحركة الفيديوكليب للمدونة جنان


وروعة بتذاكري من ورانا ياروزا :)


ولايهمكِ أنا في عالم مش زملائي يتحب تتابعني بس ماتحب تعلق عندي

وتتابع خصوصا زملائي الجددوتعلق عندهم عن طريقي خصوصا المدونات الجديدة

بتنفتح نفسهم عليها :) وبيحاولو اصطيادها :)

واي احد يعلق هنا بيتابعوه ويعلقو عنده

علشان كدا بوح الخواطر مسوي شغل بيعرف الناس على بعض


اكيد حايشرفو قريب

هما بيشوفو فين اعلق وورايا هههههههه

يارب تكون قدم السعد عليكِ

وبعدين المدونة حلوة عندكِ وحاسس أنها راح تاخد جو علينا :)



بس عارفة اول مدونة برضو حلوة


يسعد صباحكِ بكل خير

ملكة الثلج يقول...

تلك الذكريات تعصف بي منذ سنوات

كلما ظننت أن عشقك بداخلي بسبات

واني نسيت اخيرا كل تلك اللحظات

لم استطع نسيانك فانت اصعب على النسيان

والقلب لايزال يخفق بك يا اجمل انسان

ملكة الثلج يقول...

اكذب عليك ..

اني قلت اني لا اتمناك الان بقربي

واكذب عليك ..

ان فارق اسمك لحظات من فكري

واكذب عليك ..

ان قلت ان دفئك ابتعد عن حضني


واكذب عليك ..

ان قلت يوما انني استطيع الحياة وانت

بعيد عني

ملكة الثلج يقول...

صباح الجمال ريانو الراقي

لك دائما ياملك الحرف ابداع رائع

جعلني الليلة احاول مجارة الحرف واشاكس

حرفك وكم أخذني حرفك بعيدا وجعلني اغني

مع وردة واردد شوف كنا في ايه وصبحنا في ايه

رغم رياح البعد الا انني لا استطيع البعد عن ركنك

الذي نرتوي فيه ياجمل المشاعر والاحاسيس

حتى ذكرياتك راقية مثلك وتعبر عن قلبك

اعجبني جدا منك تمثيل وأد الاحاسيس في توابيت

كم انت اديب راقي ورائع

بجد انت رائع ريانو

لك أجمل صباحاتي


ملــــــكة الثــــــــلج

- مروة التركي -

Rosittanita يقول...

صباحك فل ريان

هههههههههههههههههههه ضحكتنى أوى جمله
الناس اللى بتتابعك وميعلقوش عندك ويشوفوا فين بتعلق ووراك على طول :)

أهم دول أكيد هيجوا عندى هههههههههههه
بس مش دول اللى عيزاهم دول خليهم يلعبوا مع القطه الصغيره فى الجونينه

أنا عايزه ناس بتفهم يخلوا عندهم دم ويجوا يعلقوا بقى والا هعملهم اباده جماعيه

أنا خايفه المدونه يجيلها اكتئاب وتقفل
نفسها بنفسها وأهو على رأى المثل المدونه من غير ناس ماتنداس :)

ريانو أنا باينى هيست القعده قدام الكمبيوتر مستنيه زوار للمدونه الجديده لحستلى مخى

بس تعرف أنا (فراق بلا رجعه)غاليه عليا أوى بحسها كده بنتى الصغيره حتى لما بفتحها بحس انى مرتاحه نفسيا ،ساعات بقول لنفسى انا من غير المدونه دى كان ممكن يحصلى حاجه تصدق لما بنفضفض بمواضيع فيها اللى بنحسه فعلا بنرتاح لأنك تحس انك بتكتب بدون ماتزوق الكلام
وكأنها عياده نفسيه بنخرج فيها كل اللخبطه اللى جوانا متهيالى مفيش حاجه فى الدنيا تقدر تعمل ده زى المدونه ،الناس بتتشغل عننا واحنا مش هنتكلم معاهم بوضوح زى ما بنسيب قلمنا يعبر عننا وبالتالى ساعات بحس لما بكتب موضوع وانا نفسيا تعبانه ممكن تتغير معنوياتى بعدها للاحسن

صباحك زى الفل ياريان وربنا يخليلنا بيت العز يابيتنا بيت العيله

روزا

د.ريان يقول...

ًصباح العطر مروة التركي الراقية

ويسعد صباحكِ بكل خير أشكركِ على كلماتكِ

الرائعة ومشاكسة الحرف الجميلة وألف حمد الله على السلامة

نورت بوح الخواطر ولكم أرق تحية

دمتم بود

د.ريان يقول...

صباحكِ ورد ياروزا

وربنا يسعدكِ :) أنا كنت بامزح معاكي

وإلا الأكتئاب ماتفقناش على كدا :)

واصلا عودتينا على أنه الي يتابعكِ من أرقى الأقلام

وأكيد حايكون عندكِ أفضل الأقلام الي بنتشرف فيها

اما قصة المتابعة دي غريبة

أحنا خرجنا من خطر مكتوب ومن العالم الي تكفر

ووقعنا في خطر بلوقر بعض العالم الي تحسد وتكره بدون سبب

لا ومن قوة البخت من نفس البلد :)

وطالعلي من بلد اهلها لايفهموا حاجة

ولا حتى لغتهم صح

وتحب تقلد يعني افتح موضوع حديث نفس ورايا ههههه افتح خواطر ورايا

حاجة غريبة بجد انا اعرف الي يكره انسان مايلقده

دول حتى بكلماتي بالتعليق يستعملوها

شفتي حاجة زي كدا !! لا ومستخدمين اسامي مستعارة كمان..كملت :)

وبيزعجوا زملائنا شفتي الهنا الي انا فيه :)

بس ربنا معنا وبينصرنا واهوه بنبسط من الاقلام الراقية والطيبة

زي قلمكِ وقلم الجميع هنا وبصراحة البوح

هنا بيضم اقلام فعلاً لها وزنها وراقية

علشان كدا بافتخر بكل معلق

وعقبال مااشوف مدونتكِ كمان بتضم اقلام راقية

عارفة روزا هيا مش بالكثرة يعني

ممكن واحد يكون عنده 100 زميل او تعليق

ويكون بدون معنى

وأحيانا شخصين أو اربعة أشخاص بيكون كلامهم عن الكل

وإحساسهم بجد رائع في بعض التعاليق عندي

أحسها كتبت من ذهب ومن ناس بجد مختلفين

حتى المتابعين عندي لما أحس حد فيهم مش

ولابد أو بيخرب السمعة باحذفه

وأحاول دائماً أحتفظ بالقلب الطيب والعقل الراقي

علشان كدا بنخاف لما نزور اي شخص جديد

ويدنا على قلبنا

فمش دائما الزورا بيكون معاهم خير

احيانا تلاقيكِ تقولي ياريته ماعلق هههههه

فاختيار الراقيين هو الاصعب في المدونات

ومن تجربة


ومعاكِ حق المدونات بتتكلم عننا وتفضفض شوية

وتصبرنا على الوحدة في العالم الي بيخليني نتوحد اكثر

احلى صباح لكِ روزا

كمال يقول...

صباح الورد على الورد ياريانو

وصباح الفل والياسمين ياروزا

ماشاء الله عاملين سهرة من غيري :)

والف مبروك ياست روزا على المدونة الجديدة

ريانو انا حاعلق على الخاطرة بكرا

بس اليوم ناوي اسهر معاكم في مكان؟

ولا نلم العفش ونرحل للنوم :)


كمال

د.ريان يقول...

صباحك فل وياسمين ياكمال

ومنور ياباشا :) طبعا في مكان لكل شخص

سهران واحنا ورانا ايه ؟

اليوم بجد النوم مو راضي يقرب مني

وعنده حساسية مني هههههههه

وباتابع فلم على ام بي سي تو

بنص عين وعين على المدونة

ونسيت انه دا بيت العيلة اهلا فيك كمالو

وعندك وااحدددددد قهوة تركي وصلحو

:)

كمال يقول...

تسلم ياأمير ..واحلى قهوة لك ريانو

وادي قعدة :)

مستغرب من موضوع العالم الي تحسد وتغار

وتقوم مقلدة الشخص وتكرهه وترمي نفسها على زملائه

علشان يعاندوه ويكيدوه فيهم

اي العالم دي ياريانو !!المفروض يتعلمو من الشخص الناجح

وخصوصا لو كان من بلدهم ويكونو جنبه


دا بجد شيء غريب

Rosittanita يقول...

صباحك ورد ريان

ونبى فرحانه انك صاحى

أهو أدوشك شويه

معلش أنا رغايه انهارده اعذرنى بقى

على فكره عندك حق

أنا أكتر حاجه بتمناها فى اللى يعلق

فى مدونتى انه يكون بيعلق لسبب

بمعنى انه يكون الموضوع فعلا عجبه

وحس بيه فقرر يعلق

لكن بزعل أوى بقى و(بيبان)لما حد

يجى يعلقلك عشان أنت علقتله

اللى هو مجاملات كده زى ماحد يجيلك

البيت بهديه فأنت تروحله تزوره بهديه

عشان هو عمل كده

فبحس الموضوع مفيهوش أى أحاسيس

مجرد مجاملات بارده ومش بحبها ومبحسش

بسعاده بنوعيه التعليقات دى

وقولتلك بيبان عشان فعلا بتبقى حاسس

من طريقه الكلام ان ده حد جاى يؤدى

واجب زى الموظف اللى بيمضى حضور

وانصراف فى شغله

عارف حتى فى مكتوب برده كان فيه ناس

عارفه انهم بيأدوا واجب

لو أنا مامرتش على مدوناتهم بينفضولى

ومايمروش على مدونتى وكأنها واحده بواحده

صباحك فل ريانو واعذرنى انى رغايه

روزا

Rosittanita يقول...

ايه ده كاميللو هنا؟

انت ايه اللى مصحيك يا كاميللو

بتفكر فى فتاه تايلانديه ولا عايش قصه حب

مع فنانه جديده

Rosittanita يقول...

ايه ده سهرايه؟

ايوه كده هو ده الكلام

لولولولولولولولوى

أخيرا قفشتكم فى سهرايه

ياسعدك ياهناكى ياروزا

أنا كمان مش جايلى نوم ومفنجله

Rosittanita يقول...

وانا كمان فاتحه ام بى سى 2

بس مش بتفرج موطيه التليفزيون عالاخر

د.ريان يقول...

ربنا يخليك ياكمال :)

أحيانا بتكون تربية الشخص غير سوية ونفسيته

وعقليته واحيانا يكون كره لدينه واحيانا يكون جهل

بعض الكتاب بيكره اهل السنة والجماعة كره مذهبي

وبعضهم بيكره الناس الناجحين وبيحاول يقلدهم ودي ضريبة النجاح

مرت عليا حتى في الكاتبات مش الكتاب بس

انتا عارف احنا بنتعامل مع الناس بحكم اخلاقنا

فنحب اي شخص حتى يثبت العكس ودي تربيتنا عموما في الحجاز

في بعض المناطق في المملكة بيكون الشخص

في بيئة جاهلة كلها حشيش ومخدارت

واعلى تعليم يوصله اولى متوسط فيترك

اهله ويجي الحجاز او اي منطقة ونفس الجهل

موجود معاه فيكتب اي كلام ويسمي نفسه

اسم ديني وهو يكتب خواطر وتلاقي مدونته

شعر نبطي على لحن عالمي يعني لخبطة وجهل

فيشوف الافضل منه ونجاحه فيغير منه

ويظن انه المسألة في الابداع والفن مجرد تقليد

ومع الوقت بيحسد الافضل منه لما يلاقي انه كل الناس حوله

فيحاول يعمل لنفسه قيمة بمضاربة من هو اعلى منه

وحتى الصور تلاقيها مضروبة واللوحات اي كلام

وهو بداخل نفسه يتبع افكار الافضل منه

هو بيحسدك قدام الناس بس جو نفسه بيشوفك مثل اعلى ويحترم ذكائك

واسوء شيء لما يجمع الانسان الغباء مع الحسد

دا بيكون هههههههه زي علبة مقفلة

تجي تعلمه يسبك وتجي تراضيه يقولك باحسدك

الحاسد بيحس باحتقار الناس له خصوصا الافضل منه

بس بندعي مع الوقت انه ربنا يشفيه

ودائما انا باحس اكثر بالشفقة

لما احس شخص يحسدني لانه حايتعب

وبعدين ايه تترجى من شخص خان اهله وتركهم

ومع منطقة خانت الوطن ووقفت مع اعدائه

وفي منطقة تكثر فيها الديانات الغريبة غير الإسلامية

ويكثر فيها الإلحاد بالله عزوجل ولايحترمون

الله مو كل منطقة بالسعودية اهلها متحضرين وراقيين

انتا نسيت لما طلعلنا واحد سعودي في مدونات أكتب يقلنا سبحان العقل

علشان كدا لازم ننتبه البعض من المملكة

تكون كلماته إلحاد وتحدي لله عزوجل

ومع الوقت بيظهر نفسه

وعادة التطنيش دواء فعال للحاسد

لأنه لم يحاربك إلا كي يشتهر عن طريقك

فتلاقيه يزور كل الزملاء ويعمل خفيف دم

بس بعد فترة بيعرفو الناس انه كان يمثل

عن طريق اسماء مستعارة دائما بتكتب

وراء تعليقه ايه الصدفة دي ؟

ولا تخاف الايام بتظهر دائما الجاهل من العاقل من الحاسد

انا باكتشفهم عن طريق كلماتهم لما يتحمسو وابعد عنهم

مرة واحد كاتب بتنهق كلماتي ويتكلم عن نفسه ههههههه

ومرة واحد كاتب عضامي بدل عظامي

هههههههههه

ياراجل الي يعيش ياما يشوف

ودول زي الاطفال احباب االله

سلملي على صاحبك وتحية لأحلى خدمي

يومك عسل

كمال يقول...

اهلا ياروزا

هههههههههههههههه لا خلاص ريانو علمني الوحدة شوية

وبطلت سفر منورة ياروزا

ريانو انتا بتكتب خاطرة :) ولا ايه

د.ريان يقول...

هههههههههههه روزا

من حظك اليوم ام بي سي تو كلها رعب

بس خسارة بعد ساعتين لازم اروح

بجد معاكي حق روزا مش حلوة تكون وحدة بوحدة

بس الي تعلمته من مدونات اكتب انه لازم نزور الناس

يعني لو بعد فترة احيانا في مدونات

باقعد اتصفحها ياروز من اول موضوع الى اخر موضوع

وتشرفي ياروزا اصله كل يوم باسهر

بس اليوم اعتبريه اليوم المفتوح


بس على الله كمال مايتعبني في اسئلته لاني

يادوب اركز مع السهر :)


وعندك أحلى شاي وصلحووووووووو

كمال يقول...

بجد اليوم mbc2 مسوية خيانة

افلام رعب على الصبوح :) يانهار زي بعضه

كدا اغيب

>>> بيتلكك هههههههه

ومنورة روزا معنا

كمال

Rosittanita يقول...

انى الاقيكم وصاحيين دى معجزه

والله فرحانه ومش مصدقه فى نفس ذات الوقت

:)

Rosittanita يقول...

منور ياكاميللو وكويس

انك خلاص مش بتسافر ومش هتعاكس حد

ده تطور مهم برده يسجله التاريخ

د.ريان يقول...

ان شاء الله داما تكوني فرحانة ياروزا

انا عن نفسي باسهر بس اليوم صدفت

اني متفرغ تمام لا عندي خاطرة ولا قصة

فقلت ازور المدونة

وكمال مش عارف ايه الي حدفه هنا ههههههههههه


بس منور طبعا

Rosittanita يقول...

ههههههههههههههههههههههههه

كاميللو جه ياريانو عشان يدوقنا

من البيتزا بتاعته اللى ناكلها من هنا

ويجيلنا اغماءه من هنا

منور ياكاميللو

كمال يقول...

هههههههههه مش بيدي ياروزا

والعين بحر بس ربي راسلي صاحب

شغال نصايح ههههههههه

وانا كنت مأمل ريانو يكون مثلي

بس طلع من النوع الي ينصح


اعمل ايه نصيبي كدا :)

ويارب تفرحي دائماً



كمال

Rosittanita يقول...

كويس يا كمال أهو ريان غيرلك حاجه

فى شخصيتك اهو ابقى هاتله ساندوتش

مكافأه وطبعا متنسانيش فى ساندوتش معاكم

د.ريان يقول...

كمال لو عمل بيتزا

حانسوي حجر صحي في المدونة :)

ونعطي كل واحد حقنة ضد التسمم

مع احترامي للطبخ طبعا :)

Rosittanita يقول...

ههههههههههههههه صح ياريان

كمال امتياز فى البيتزا اللى تاكلها من

هنا ومتدراش بالدنيا من هنا

كمال يقول...

انا عندي كروسون بس مش مصدي

اقصد مش منتهي الصلاحية تاكلو معايا

وريان موتني ضحك ههههههه على كلامك

وخلي البيتزا لما يقرر ريانو يحتفل

ياروزا


كمال

د.ريان يقول...

واللهي ياكمال خايف من الكرسون دا

خلني اروح سليم العمل احسن

Rosittanita يقول...

اتفقنا ياكمال البيتزا وقت الاحتفال

واحنا معندناش احتفالات لوقت طويل

فشكرا يعنى

ريانو انت نمت ولا ايه

د.ريان يقول...

احتفال !! حاتعمل احتفال على ايه ياكمال

كمال يقول...

لازم احتفال ياروزا وياريانو

وضروري كمان

Rosittanita يقول...

انا كنت عاوزه اسألكم سؤال

هو انا لما بقعد قدام الكمبيوتر ممكن اقعد بال5 او 6 ساعات لازقه قدامه مبقومش

ده العادى ولادى حاله فرديه؟

انا حاسه انى قريب هبقى مبشوفش من كتر ما بفضل مبحلقه فى الشاشه بالساعات

د.ريان يقول...

انا معاك كمال بس ايه المناسبة ؟

Rosittanita يقول...

احتفال ليه ياكمال

فى حاله البيتزا بتاعتك يبقى ربنا

مايجيبش احتفالات احنا عايزين نعيش

مش مضحيين بعمرنا سبنا نعيش شويه كمان

د.ريان يقول...

بتجلسي كثير ياروزا

لازم تخففي تكون 3 ساعات بالكثير

وعلى بعد طيب من الجهاز ولا راح تشوفي

نقاط بيضاء وحاجات غريبة

يعني العين لازم تريح شوية

Rosittanita يقول...

عندك حق ياريان

هحاول اخد فواصل طويله مع انى مبعرفش

بلزق ومبقومش يمكن بكسل اقوم مش عارفه

د.ريان يقول...

هههههههههههه ياروزا

موتني ضحك هيا البيتزا فعلا تخوف

والعمر مش بعزأة

Rosittanita يقول...

اه طبعا مش بعزأه

وبيتزا كمال تعنى ان ده اخر يوم فحياتنا

كمال يقول...

ههههههههههههههه روزا

هو فعلا لازم احتفال بمناسبه انه المدونه

زارها 30 الف زائر وفي اليوم بيمرها اكثر من 100 شخص

ايه رايكم مناسبه حلوة ولا نصبر

وياروزا بجد لازم تنتبهي للنظر


كمال

د.ريان يقول...

واللهي ياكمال روزا فاهم طبخك اكثر مني

وامممممممم مش بدري على الاحتفال بالمدونة

خليها احتفال في اي شيء ثاني

وانا ماعندي مانع طبعاً

Rosittanita يقول...

نقول المعوذات أولا قبل مانعمل الاحتفال

اتفضل ياريانو قول المعوذتين

عشان دى هتكون اخر حاجه تقولها عشان

البيتزا بعدها مش هينفع تقول حاجه تانى

كمال يقول...

لا لا تخافو البيتزا راح تكون منقحة صحياً

ومافيها اي جراثيم وراح ننظف المطبخ

:)


كمال

Rosittanita يقول...

حاضر كاميللو مش هبقى اقعد كتير كده

او هاخد فواصل عشان عنيا

د.ريان يقول...

ههههههههههههههه روزا

مو اخر مرة كانت كدا ياكمال

وقلبت مغص انا متأكد :)

Rosittanita يقول...

مهى المشكله فى المكونات ياكمال

مش فى النظافه

د.ريان يقول...

عارفة ياروزا احيانا لما اكتب خواطر

باجلس كثير اعدل فيها على الجهاز

بس اول مااحس انه العيون تعبت اوقف

مشكلتي انه حتى عملي بيعتمد على الجهاز

يعني لازم نريح العيون

كمال يقول...

ولايهمك ياروزا حاستعمل الطازج فقط

ونلغي حكاية البندورة المضروبة

ههههههههههه

بس ريانو يعملنا القهوة التركي والشاي

كمال

د.ريان يقول...

غالي والطلب رخيص

ولايهمك احلى قهوة تركي لكم في الاحتفال :)

Rosittanita يقول...

اصلى لما بقوم من عالكمبيوتر مبطيقش اقعد هاديه كده لازم يا اتفرج عالتليفزيون يا اقرا مجله او كتاب

يعنى برده هجهدها بس هحاول اعمل بكلامكم لانى عارفه ان اللى بعمله ده غلط

Rosittanita يقول...

وانا هجيب اللب والتسالى

د.ريان يقول...

ماشاء الله كلكم جاهزين ياروزا :)

كلنا بنمر بملل بدون الكمبيوتر بس اهو بنغير جو

Rosittanita يقول...

مش عايزه اقولكم انا بحس بأيه

لما النت بيتقطع

احساس الادمان على اصوله بقى

كمال يقول...

كدا كلنا متفقين

الان الساعة قربت على ستة

واحنا عملنا ستة ونص ياريانو

يعني هههههههههه قوم قدامي واتجهز للعمل

وفرصة اقلك تصبحي على خير ياروزا

واحلى سهراية اليوم :)



كمال

د.ريان يقول...

عارفة ياروزا انا احيانا باتعمد

اخد كم يوم راحة من النت علشان لايصير ادمان

Rosittanita يقول...

وانت من اهله ياكمال

ابقى تعالى بقى بقالنا كتير معملناش سهرات

ويالا قوم ريانو عشان تلحق تجهز

Rosittanita يقول...

بص ياريان هو عندى بالفعل بقى ادمان

بس الشىء الوحيد اللى ممكن ينسينى النت

شويه لو فيه كتاب حلو جايباه

أو عندى مجله جديده فى الحاله دى ممكن

انسى مؤقتا

د.ريان يقول...

كويس ياكمال انك مراح تغيب اليوم :)

وفعلا بقي دقيقتين على ستة

مش حاقولك تصبح على خير اقولك يوم عملي

حلو وباقول لروزا تصبح على خير

ويومكم جميعاُ حلو يارب


وان شاء الله تتكرر السهرات فيكم

Rosittanita يقول...

وأنت من أهله ريانو

وكاميللو

تصبحوا على خير ويوم سعيد بتمناه ليكم

روزا

د.ريان يقول...

يوم سعيد لك كمال :)

وتصبحي على خير روزا :)

ويوم جميل وموفق نتمناه للجميع

والي قاعدين نقولهم تصبحو على ألف خير

انستونا وشرفتونا ياجماعة :)

همس الصمت يقول...

غريبة هي الحكاية معهم
وغريبة أيضاً بدونهم
ونظل مرضى بلفحة حب اخترقت قلوبنا ذات اشتياقٍ ولن تجدي معها مضادات العشق

النسيان يا ريان غصة
نأبى مضغها على عجلٍ
كي تتدفق مرارتها جيداً في حلق الليالي والأيام
كفجيعة غيابهم حين استيقظنا على ترديدها حتى خشعت المسامع وبكت الشرايين

كانت جميلة رغم القصر

كنت هنا

همس

Carmen يقول...

كلمات قمة في الرقة يادكتور تسلم ايدك

د.ريان يقول...

صباح العطر همس الصمت الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الرقيقة التي ترحل بنا

عبر التأمل والفكر لنرى روعة التصوير

والإحساس بتلك الغصة والنسيان

كلمات من ذهب راقيتي ورائعة بروعة المساء

رغم ألم حقيقتها

دمتم بكل ود وأسعدني تواجدكم

د.ريان يقول...

صباح العطر كارمن الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركٍ على كلماتكِ وشرفني تواجدكم

الجميل

دمتم بكل خير

زينة زيدان يقول...

لمسة وفاء
وهمسة حب
عبر رحيق روح الكلمات هنا تتلخص
عطر يتدفق
ولحن يتنمق

في عالمك
كل شيء جميل

غير معرف يقول...

حينما طويت صفحة وجودي 
و أستعددت لذلك الموت المخيف "
"
أنسالت سيول الماضي تغمرني 
"
تذكرتكِ .. وتذكرت 
كلماتكِ في كل مكان 
"
فـ أنا يا سيدتي مازلت أعيش معكِ ..
"
"
هذا الصباح كان مختلف / متفرد
كنت أبحث عن مايميزه 
شيء لم تقع عليه عينأي ..
//
كلماتك و إحساسك يربك فتنة النساء

يسعد صباحك يا سيدي 


حورية البحر

ღmemeღ يقول...

صباح الخير د.ريان
ظنونا بأننا قد نسيناهم ..
دائما تكون كاذبه ..
كلمات رقيقه وجميله .. لامست قلبي
سلمت يداك ..
,,
دمت بخير وسعاده

د.ريان يقول...

مساء العطر زينة زيدان الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركٍ على كلماتكِ الجميلة

وشرفني تواجدكم الجميل

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

مساء العطر حورية البحر الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركٍ على كلماتكِ الرائعة

وشرفني تواجدكم الجميل

دمتم بكل خير

د.ريان يقول...

مساء العطر ميمي الراقية

ويسعد أوقاتكِ بكل خير ومسرة

أشكركٍ على كلماتكِ الراقية

وشرفني تواجدكم الجميل

دمتم بكل خير

ALaa يقول...

متعب هذا الحب ....

خاطره رائعه تمس جروح القلب ..

د.ريان يقول...

مساء العطر والريحان الاء الراقية

ويسعد أوقاتكم بكل خير ومسرة

أشكركِ على كلماتكِ الرقيقة

والحمد لله أنه ليس حقيقة :) دمتم بدون جراح

ودمتم بكل ود